Šampionát FIA WTCC
Napsal: 07.09.2009, 05:24
Promotér šampionátu
Promotérem šampionátu je společnost KSO Ltd. (Kigema Sport Organisation) byla založena v roce 2001 kdy jej FIA jmenovala promotérem FIA European Touring Car Championship, který byl v roce 2005 "povýšen" na Mistrovství Světa.
Společnost KSO v těsné spolupráci s FIA a Eurosportem přispěla k výraznému úspěchu a expanzi šampionátu. Od roku 2005 EUROSPORT ovládá 100% společnosti KSO.
Technické předpisy FIA WTCC
Seriál FIA WTCC je vypsán pro vozy specifikace S2000, což jsou sériově vyráběné cestovní vozy(pro homologaci musí být vyrobeno alespoň 2500 identických vozů ve 12 po sobě jdoucích měsících), kitově upravené, použitý motor musí být odvozen z homologovaného modelu. Základní specifikace vozu: pohon na dvě kola, čtyři dveře, minimální délka vozu 4,2 metru, objem motoru 1,7 až 2,3 litru, maximálně 6 válců. Minimální hmotnost je dána podle typu pohonu kol a podle použité převodovky od 1110kg (pohon předních kol, původní převodovka) do 1170kg (pohon zadních kol, sekvenční převodovka). Výkon vozů je kolem 275 koňských sil, při 8300 až 8800 otáčkách za minutu.
Přehled dosavadních vítězů
rok 2005:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Marc Hennerici (GER)
rok 2006:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Tom Coronel (NED)
rok 2007:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Stefano D´Aste (ITA)
rok 2008:
- šampionát jezdců: Yvan Muller (FRA)
- šampionát konstruktérů: SEAT - Sport
- Independent´s Trophy: Sergio Hernandéz (SPA)
Pravidla šampionátu FIA WTCC
Technická ravidla:
Schválené vozy:
- vozy vyráběné v dlouhodobých sériích
- motor musí být odvozen od homologovaného motoru pro pozemní komunikace
- musí se jednat o dvounápravové vozidlo
- 4 dveře
- minimální délka 4,2 m
- maximum 6 válců o objemu 1,7 / 2,3 l
Homologace:
- vozy skupiny N kterých bylo vyrobeno minimálně 2500 ks ve 12 po sobě jdoucích měsících
Minimální hmotnost:
- minimální hmotnost vozu včetně řidiče a plného vybavení:
- 1110 kg pro vozy s pohonem přední nápravy a originálním řazením
- 1140 kg pro vozy s pohonem přední nápravy a sequenčním řazením
- 1140 kg pro vozy s pohonem zadní nápravy a originálním řazením
- 1170 kg pro vozy s pohonem zadní nápravy a sequenčním řazením
Motor:
- 2-litrové motory s maximem 6-ti válců
- rychlost motoru: 4 válcové = 8500 RPM, 5-ti válcové 8750 RPM, 6-ti válcové 9000 RPM
- kompresní poměr: maximálně 11:1
Zavěšení:
- všechny komponenty zavěšení musí podléhat homologaci VK Super 2000
- klouby mohou být vyrobeny s jiných materiálu než originály
Kola a pneu:
- maximální rozměr ráfku je 9“ x 17“
Světlá výška:
- minimální světlá výška je 80 mm od země
Brzdy:
- přední brzdy: maximálně 4 písty na kolo a maximální rozměr brzdového kotouče je 332 mm
- zadní brzdy: maximálně 2 písty na kolo a originální brzdový kotouč
- ABS není povoleno
Karoserie:
- povolené jsou pouze aerodynamické prvky jenž byly homologovány v rámci „KITové varianty“
- nárazníky musí vycházet ze základní karoserie vozu
- čelní sklo může být z polycarbonátu, ne tenčí než 6 mm
- je povoleno zvýšení spojlerů, maximálně o 3% a nesmí být širší než 1885 mm
Sportovní pravidla:
Závody šampionátu:
- šampionát bude mít minimálně 10 závodních víkendů, přičemž každý víkend se pojedou 2 závody na 50 km
Světový šampionát:
- Titul šampióna v kategorii jezdců FIA WTCC se stane jezdec který v průběhu všech závodů získá nejvíce bodů
- Titul šampióna v kategorii továrních týmů FIA WTCC se stane tým který v průběhu všech závodů získá nejvíce bodů, přičemž se započítávají vždy body za umístění 2 nejlepších vozů dané značky
- Bodové hodnocení: 1místo – 10 bodů, 2.místo – 8 bodů, 3. místo – 6 bodů, 4. místo – 5 bodů, 5. místo 4 body, 6. místo - 3 body, 7. místo – 2 body, 8. místo 1 bod
Poplatky za přihlášení:
- poplatek za účast v šampionátu je 31.000,- Euro
- registrovaný tým může do jednotlivých závodů nasadit různé jezdce i v průběhu sezóny, minimálně však 7 dní před závodem – poplatek 5.000,- Euro
- poplatek za účat rovárního týmu v šampionátu je 255.000,- Euro
Omezení pneumatik:
- šampionát používá pneumatiky YOKOHAMA /ADVAN control tyre
- při první účasti v šampionátu a při neEvropských závodechje povoleno užít 16 sad pneumatik
- při ostatních příležitostech: free practice, kvalifikace, warm-up a závody: 12 nových sad pneumatika a 6 sad již použitých, označených pneumatik
Omezení motoru:
- každý motor musí být použit minimálně při 4 po sobě jdoucích závodech (včetně practices a warm-upů)
- nedovolená výměna motoru bude penalizována ztrátou 10-ti míst na startovním roštu
Handicapy – závaží:
- 10 kg automaticky při vstupu do šampionátu
- počet kg závaží pro jezdce bodující v závodech: 1místo – +20 kg, 2.místo – +15 kg, 3. místo – + 10 kg, 4. místo – + 10 kg, 5. místo + 10 kg, 6. místo - +5 kg, 7. místo – + 5 kg, 8. místo + 5 kg, 9. místo 0 kg, od 10. místa je to pak – 10 kg. Maximum získaných kg za umístění v průběhu závodního víkendu je + 40 kg, maximální ztráta je pak – 10 kg
- každý jezdec který dovrší zisku 10-ti bodů do tabulky průběžného pořadí, obdrží + 5 kg závaží (+5 kg za každých 10 bodů)
- handycapy se mohou sčítat, maximálně však do výše 60-ti kg
Kvalifikace a startovní rošt:
- délka kvalifikace je stanovena na 30 minut (+ 15 minut na městském okruhu)
- startovní rošt pro RACE 1 je sestavován dle výsledků dosažených v kvalifikaci
- startovní rošt pro RACE 2 je sestavován dle výsledku v RACE 1 s obraceným pořadím u prvních 8 jezdců
- jezdci kteří požádají o neutralizace Parc Fermé mezi 1. a 2. závodem je penalizována startem z posledního místa na roštu
- Race 1: letmý start, Race 2: pevný start
Parc Fermé mezi závody:
- pravidlo Parc Fermé začíná platit v momentě odmávání šachovnicové vlajky
- Parc Fermé končí 25 minut před zaváděcím kolem do RACE 2
- 5 minut po skončení Parc Fermé bude otevřena Pit-lane na 10 minut
TECHNICKÁ DATA - SEAT León TDI WTCC
SEAT León 2.0 TDI FR
Motor
Přeplňované turbo; 4-válce v řadě, 16 válců.
Objem motoru: 2000 cc.
Bore x stroke: 81x95,5 mm.
Maximum power: 280 bhp / 4000 rpm.
Maximum toč. moment: 450 nm / 2500 rpm.
Lubrication: wet sump.
Particle filter: DOW Automotive
TRANSMISSION
náhon přední nápravy; převodovka: Hewland 6-stupňů, sekvenční řazení.
Spojka: twin-plate.
Differenciál: mechanical limited slip differential.
CHASSIS
Přední zavěšení: McPherson strut, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar.
Zadní zavěšení: multi-link axel, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar.
Volant, řízení: power assisted rack and pinion.
Brzdy
Not-assisted dual circuit system.
Přední brzdy: 4-piston calipers, 332 mm steel ventilated discs.
Zadní brzdy: 2-piston calipers, 280 mm steel discs.
Rozměry
délka: 4330 mm.
šířka: 1849 mm.
rozvor: 2600 mm.
Minimální hmotnost: 1170kg (včetně řidiče).
WHEELS AND TYRES
ráfek / pneu: 9x17 / Yokohama 240/610 R17
Promotérem šampionátu je společnost KSO Ltd. (Kigema Sport Organisation) byla založena v roce 2001 kdy jej FIA jmenovala promotérem FIA European Touring Car Championship, který byl v roce 2005 "povýšen" na Mistrovství Světa.
Společnost KSO v těsné spolupráci s FIA a Eurosportem přispěla k výraznému úspěchu a expanzi šampionátu. Od roku 2005 EUROSPORT ovládá 100% společnosti KSO.
Technické předpisy FIA WTCC
Seriál FIA WTCC je vypsán pro vozy specifikace S2000, což jsou sériově vyráběné cestovní vozy(pro homologaci musí být vyrobeno alespoň 2500 identických vozů ve 12 po sobě jdoucích měsících), kitově upravené, použitý motor musí být odvozen z homologovaného modelu. Základní specifikace vozu: pohon na dvě kola, čtyři dveře, minimální délka vozu 4,2 metru, objem motoru 1,7 až 2,3 litru, maximálně 6 válců. Minimální hmotnost je dána podle typu pohonu kol a podle použité převodovky od 1110kg (pohon předních kol, původní převodovka) do 1170kg (pohon zadních kol, sekvenční převodovka). Výkon vozů je kolem 275 koňských sil, při 8300 až 8800 otáčkách za minutu.
Přehled dosavadních vítězů
rok 2005:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Marc Hennerici (GER)
rok 2006:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Tom Coronel (NED)
rok 2007:
- šampionát jezdců: Andy Priaulx (GBR)
- šampionát konstruktérů: BMW
- Independent´s Trophy: Stefano D´Aste (ITA)
rok 2008:
- šampionát jezdců: Yvan Muller (FRA)
- šampionát konstruktérů: SEAT - Sport
- Independent´s Trophy: Sergio Hernandéz (SPA)
Pravidla šampionátu FIA WTCC
Technická ravidla:
Schválené vozy:
- vozy vyráběné v dlouhodobých sériích
- motor musí být odvozen od homologovaného motoru pro pozemní komunikace
- musí se jednat o dvounápravové vozidlo
- 4 dveře
- minimální délka 4,2 m
- maximum 6 válců o objemu 1,7 / 2,3 l
Homologace:
- vozy skupiny N kterých bylo vyrobeno minimálně 2500 ks ve 12 po sobě jdoucích měsících
Minimální hmotnost:
- minimální hmotnost vozu včetně řidiče a plného vybavení:
- 1110 kg pro vozy s pohonem přední nápravy a originálním řazením
- 1140 kg pro vozy s pohonem přední nápravy a sequenčním řazením
- 1140 kg pro vozy s pohonem zadní nápravy a originálním řazením
- 1170 kg pro vozy s pohonem zadní nápravy a sequenčním řazením
Motor:
- 2-litrové motory s maximem 6-ti válců
- rychlost motoru: 4 válcové = 8500 RPM, 5-ti válcové 8750 RPM, 6-ti válcové 9000 RPM
- kompresní poměr: maximálně 11:1
Zavěšení:
- všechny komponenty zavěšení musí podléhat homologaci VK Super 2000
- klouby mohou být vyrobeny s jiných materiálu než originály
Kola a pneu:
- maximální rozměr ráfku je 9“ x 17“
Světlá výška:
- minimální světlá výška je 80 mm od země
Brzdy:
- přední brzdy: maximálně 4 písty na kolo a maximální rozměr brzdového kotouče je 332 mm
- zadní brzdy: maximálně 2 písty na kolo a originální brzdový kotouč
- ABS není povoleno
Karoserie:
- povolené jsou pouze aerodynamické prvky jenž byly homologovány v rámci „KITové varianty“
- nárazníky musí vycházet ze základní karoserie vozu
- čelní sklo může být z polycarbonátu, ne tenčí než 6 mm
- je povoleno zvýšení spojlerů, maximálně o 3% a nesmí být širší než 1885 mm
Sportovní pravidla:
Závody šampionátu:
- šampionát bude mít minimálně 10 závodních víkendů, přičemž každý víkend se pojedou 2 závody na 50 km
Světový šampionát:
- Titul šampióna v kategorii jezdců FIA WTCC se stane jezdec který v průběhu všech závodů získá nejvíce bodů
- Titul šampióna v kategorii továrních týmů FIA WTCC se stane tým který v průběhu všech závodů získá nejvíce bodů, přičemž se započítávají vždy body za umístění 2 nejlepších vozů dané značky
- Bodové hodnocení: 1místo – 10 bodů, 2.místo – 8 bodů, 3. místo – 6 bodů, 4. místo – 5 bodů, 5. místo 4 body, 6. místo - 3 body, 7. místo – 2 body, 8. místo 1 bod
Poplatky za přihlášení:
- poplatek za účast v šampionátu je 31.000,- Euro
- registrovaný tým může do jednotlivých závodů nasadit různé jezdce i v průběhu sezóny, minimálně však 7 dní před závodem – poplatek 5.000,- Euro
- poplatek za účat rovárního týmu v šampionátu je 255.000,- Euro
Omezení pneumatik:
- šampionát používá pneumatiky YOKOHAMA /ADVAN control tyre
- při první účasti v šampionátu a při neEvropských závodechje povoleno užít 16 sad pneumatik
- při ostatních příležitostech: free practice, kvalifikace, warm-up a závody: 12 nových sad pneumatika a 6 sad již použitých, označených pneumatik
Omezení motoru:
- každý motor musí být použit minimálně při 4 po sobě jdoucích závodech (včetně practices a warm-upů)
- nedovolená výměna motoru bude penalizována ztrátou 10-ti míst na startovním roštu
Handicapy – závaží:
- 10 kg automaticky při vstupu do šampionátu
- počet kg závaží pro jezdce bodující v závodech: 1místo – +20 kg, 2.místo – +15 kg, 3. místo – + 10 kg, 4. místo – + 10 kg, 5. místo + 10 kg, 6. místo - +5 kg, 7. místo – + 5 kg, 8. místo + 5 kg, 9. místo 0 kg, od 10. místa je to pak – 10 kg. Maximum získaných kg za umístění v průběhu závodního víkendu je + 40 kg, maximální ztráta je pak – 10 kg
- každý jezdec který dovrší zisku 10-ti bodů do tabulky průběžného pořadí, obdrží + 5 kg závaží (+5 kg za každých 10 bodů)
- handycapy se mohou sčítat, maximálně však do výše 60-ti kg
Kvalifikace a startovní rošt:
- délka kvalifikace je stanovena na 30 minut (+ 15 minut na městském okruhu)
- startovní rošt pro RACE 1 je sestavován dle výsledků dosažených v kvalifikaci
- startovní rošt pro RACE 2 je sestavován dle výsledku v RACE 1 s obraceným pořadím u prvních 8 jezdců
- jezdci kteří požádají o neutralizace Parc Fermé mezi 1. a 2. závodem je penalizována startem z posledního místa na roštu
- Race 1: letmý start, Race 2: pevný start
Parc Fermé mezi závody:
- pravidlo Parc Fermé začíná platit v momentě odmávání šachovnicové vlajky
- Parc Fermé končí 25 minut před zaváděcím kolem do RACE 2
- 5 minut po skončení Parc Fermé bude otevřena Pit-lane na 10 minut
TECHNICKÁ DATA - SEAT León TDI WTCC
SEAT León 2.0 TDI FR
Motor
Přeplňované turbo; 4-válce v řadě, 16 válců.
Objem motoru: 2000 cc.
Bore x stroke: 81x95,5 mm.
Maximum power: 280 bhp / 4000 rpm.
Maximum toč. moment: 450 nm / 2500 rpm.
Lubrication: wet sump.
Particle filter: DOW Automotive
TRANSMISSION
náhon přední nápravy; převodovka: Hewland 6-stupňů, sekvenční řazení.
Spojka: twin-plate.
Differenciál: mechanical limited slip differential.
CHASSIS
Přední zavěšení: McPherson strut, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar.
Zadní zavěšení: multi-link axel, coil springs, gas-filled dampers, anti-roll bar.
Volant, řízení: power assisted rack and pinion.
Brzdy
Not-assisted dual circuit system.
Přední brzdy: 4-piston calipers, 332 mm steel ventilated discs.
Zadní brzdy: 2-piston calipers, 280 mm steel discs.
Rozměry
délka: 4330 mm.
šířka: 1849 mm.
rozvor: 2600 mm.
Minimální hmotnost: 1170kg (včetně řidiče).
WHEELS AND TYRES
ráfek / pneu: 9x17 / Yokohama 240/610 R17