Značení pneumatik a jejich použití
Napsal: 23.12.2010, 08:01
Tak po dnešní osvětě mé myslí, kdy jsem byl zasvěcen o tom co znamená rozměr pneumatiky a dovolím si zde nahodit i pro ostatní neznalce CO JEDNOTLIVÁ ČÍSLA A TEXTY NA PNEUMATICE ZNAČÍ.
205 (1)
Šířka pneumatiky v milimetrech
55 (1)
Výška pneumatiky k její šířce v procentech (55% z 205mm)
R (1)
Radiální pneu. Téměř všechny osobních, nákladní a většina nákladních a zemědělských pneu jsou této konstrukce. Existují i pneu diagonální – použití u nákladních, zemědělských a průmyslových pneu.
16 (1)
Vnitřní průměr pneu uvedený v palcích (1 palec = 2,54 cm). Rozměr musí odpovídat průměru disku kola.
91 (1)
Zátěžový index pneumatiky určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota by se měla shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu vozidla. Hodnota může být vyšší, ale nikdy ne menší. V tomto případě 91 = 615kg.
V (1)
Maximální konstrukční rychlost pneu která je uvedena také v technickém průkazu vozidla. Index může být i vyšší, neměl by však nabývat menších hodnot. V tomto případě V = 240km/h. Pokud je např. u zimních pneu používan index nižší, mělo by to být na přístrojové desce řidiče viditelně označeno (podmínka v DE).
SSR (2)
specialní označení pro pneumatiky kde je možné jet i po defektu
TUBELESS (3)
bezdušová pneu
TUBE TYPE (3)
dušová pneu
ECE norma (4 a 5)
Znak a číslo splněné ECE normy
DOT kód (6 a 7)
označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední čtyři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 2306 značí, že pneumatika byla vyrobena v 23.týdnu roku 2006)
TWI (8)
Tread Wear Indicator - ukazuje umístění značky signalizující ojetí běhounu (indikační bod má výšku 1,6mm)
Ostatní údaje na pneu:
Tread a Sidewall
upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)
M+S
MUD+SNOW (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
RF nebo XL
REINFORCED - zesílená kostra pneu s vyšší nosností. Ještě vyšší nosnosti mají pak pneumatiky s indexem C, pokud se v daném rozměru vyrábí
FR
Flange Rib - ochrana alu ráfku před poškozením při najetí na obrubu chodníku
INSIDE / OUTSIDE
Vnitřní / vnější strana pneu
Zdroj: https://www.aaaalu.cz/alu-kola/
205 (1)
Šířka pneumatiky v milimetrech
55 (1)
Výška pneumatiky k její šířce v procentech (55% z 205mm)
R (1)
Radiální pneu. Téměř všechny osobních, nákladní a většina nákladních a zemědělských pneu jsou této konstrukce. Existují i pneu diagonální – použití u nákladních, zemědělských a průmyslových pneu.
16 (1)
Vnitřní průměr pneu uvedený v palcích (1 palec = 2,54 cm). Rozměr musí odpovídat průměru disku kola.
91 (1)
Zátěžový index pneumatiky určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota by se měla shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu vozidla. Hodnota může být vyšší, ale nikdy ne menší. V tomto případě 91 = 615kg.
V (1)
Maximální konstrukční rychlost pneu která je uvedena také v technickém průkazu vozidla. Index může být i vyšší, neměl by však nabývat menších hodnot. V tomto případě V = 240km/h. Pokud je např. u zimních pneu používan index nižší, mělo by to být na přístrojové desce řidiče viditelně označeno (podmínka v DE).
SSR (2)
specialní označení pro pneumatiky kde je možné jet i po defektu
TUBELESS (3)
bezdušová pneu
TUBE TYPE (3)
dušová pneu
ECE norma (4 a 5)
Znak a číslo splněné ECE normy
DOT kód (6 a 7)
označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední čtyři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 2306 značí, že pneumatika byla vyrobena v 23.týdnu roku 2006)
TWI (8)
Tread Wear Indicator - ukazuje umístění značky signalizující ojetí běhounu (indikační bod má výšku 1,6mm)
Ostatní údaje na pneu:
Tread a Sidewall
upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)
M+S
MUD+SNOW (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz
RF nebo XL
REINFORCED - zesílená kostra pneu s vyšší nosností. Ještě vyšší nosnosti mají pak pneumatiky s indexem C, pokud se v daném rozměru vyrábí
FR
Flange Rib - ochrana alu ráfku před poškozením při najetí na obrubu chodníku
INSIDE / OUTSIDE
Vnitřní / vnější strana pneu
Zdroj: https://www.aaaalu.cz/alu-kola/