Značení pneumatik a jejich použití

Vše co se týka servisu automobilů ...
Odpovědět
lapip
Příspěvky: 3454
Registrován: 03.09.2009, 21:49
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od lapip »

Tak po dnešní osvětě mé myslí, kdy jsem byl zasvěcen o tom co znamená rozměr pneumatiky a dovolím si zde nahodit i pro ostatní neznalce CO JEDNOTLIVÁ ČÍSLA A TEXTY NA PNEUMATICE ZNAČÍ.


205 (1)
Šířka pneumatiky v milimetrech

55 (1)
Výška pneumatiky k její šířce v procentech (55% z 205mm)

R (1)
Radiální pneu. Téměř všechny osobních, nákladní a většina nákladních a zemědělských pneu jsou této konstrukce. Existují i pneu diagonální – použití u nákladních, zemědělských a průmyslových pneu.

16 (1)
Vnitřní průměr pneu uvedený v palcích (1 palec = 2,54 cm). Rozměr musí odpovídat průměru disku kola.

91 (1)
Zátěžový index pneumatiky určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota by se měla shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu vozidla. Hodnota může být vyšší, ale nikdy ne menší. V tomto případě 91 = 615kg.

V (1)
Maximální konstrukční rychlost pneu která je uvedena také v technickém průkazu vozidla. Index může být i vyšší, neměl by však nabývat menších hodnot. V tomto případě V = 240km/h. Pokud je např. u zimních pneu používan index nižší, mělo by to být na přístrojové desce řidiče viditelně označeno (podmínka v DE).

SSR (2)
specialní označení pro pneumatiky kde je možné jet i po defektu

TUBELESS (3)
bezdušová pneu

TUBE TYPE (3)
dušová pneu

ECE norma (4 a 5)
Znak a číslo splněné ECE normy

DOT kód (6 a 7)
označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední čtyři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 2306 značí, že pneumatika byla vyrobena v 23.týdnu roku 2006)

TWI (8)
Tread Wear Indicator - ukazuje umístění značky signalizující ojetí běhounu (indikační bod má výšku 1,6mm)

Ostatní údaje na pneu:
Tread a Sidewall
upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)

M+S
MUD+SNOW (bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz

RF nebo XL
REINFORCED - zesílená kostra pneu s vyšší nosností. Ještě vyšší nosnosti mají pak pneumatiky s indexem C, pokud se v daném rozměru vyrábí

FR
Flange Rib - ochrana alu ráfku před poškozením při najetí na obrubu chodníku

INSIDE / OUTSIDE
Vnitřní / vnější strana pneu

Zdroj: https://www.aaaalu.cz/alu-kola/
Chybovat je v povaze člověka, ale jen hlupák na svém omylu setrvává.
Jdi do boje vesele, neboť mrtví, kteří se nesmějí, jsou oškliví.
Srdcovka

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od PoMa »

Opraveno pár chyb a doplním Rychlostní a Nostnostní Indexy:
Rychlostní Indexy:
Obrázek

Nosnostní Indexy:
Obrázek

Zdroj: Pneumatiky.cz

Taktéž dodáno PNEU - TECHNICKÉ INFO z této stránky

lapip
Příspěvky: 3454
Registrován: 03.09.2009, 21:49
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od lapip »

Super 8-)
Chybovat je v povaze člověka, ale jen hlupák na svém omylu setrvává.
Jdi do boje vesele, neboť mrtví, kteří se nesmějí, jsou oškliví.
Srdcovka

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od PoMa »

Dodáno pár značek na pneu:

ML,FSL,FR,FP,RPB,MFS = ochrana ráfku (výstupek na gumě chránící lem ráfku)
RF (Reinforced) = zesílená bočnice
XL = EL (Extra Load) = zesílená bočnice
TL = TubeLess = bezdušové
TT = TubeType = s dušemi
C = pneu pro dodávky (vyšší nosnost)
CP = pneu pro camping vozy
DOT = označení data výroby pneumatiky na bočnici – obvykle ve tvaru čtyřčíslí např. 4706 – první dvě číslice znamenají týden výroby a druhé dvojčíslí rok výrob tj. Uvedená pneumatika byla vyrobena v 47 týdnu v roce 2006
M+S = bláto a sníh, označení pro zimní pneu
MS = v některých případech se u letních a offroad pneumatik může toto označení takové nálezy na boku pneumatiky (většinou u čínských nebo korejských výrobců) s tím, že v tom případě se jedná o pneumatiku pro letní provoz
ZR = vysokorychlostní konstrukce pneumatiky (270 km/h a více)
BSW = Black Sidewall
BSS = Black Sidewall Size
OWL = Outline White Letters
WSS = White Sidewall Size
OWLS = (Outline White Letter Size
RWLS = Rised White Letter Size
SUV = Sport Utility Vehicle
8PR = počet vrstev pláten v konstrukci
A = homologace pro Audi
J = homologace pro Jaguar
* = homologace pro BMW
N0,N1,N2,N3 = homologace pro Porsche
MO,BZ,MB = homologace pro Mercedes
M3 = homologace pro BMW M3
G = homologace pro Opel
AT = All Terrain (univerzální)
ST = Street Terrain (silniční)
MT = Mud Terrain (těžký terén/bláto)
E, EU = pneu s nízkým valivým odporem
GRNX = GreenX = speciální složení se silikou, díky které má pneu nižší valivý odpor, nižší spotřebu (šetří životní prostředí)
TREADWEAR = opotřebení (značí odolnost běhounu proti opotřebení v procentech)
TRACTION = trakce/přilnavost (označuje třídu součinitele adheze pneumatiky A-B-C)
TEMPERATURE = teplota (symbolizuje odolnost pneumatiky proti dynamickému namáhání A-B-C)

samonosná technologie pneumatiky – nouzový dojezd (nahrazuje rezervu)
CSR = (Conti Support Ring) Continental
ZP = (Zero Pressure) Michelin
DSST = (Dunlop Self Supporting Tech) Dunlop
SSR = (Self Supporting Runflat Tire) Continental
RFT = (Runonflat) Bridgestone
ROF = (Runonflat) Goodyear
EMT = (Extended Mobility Technology) Goodyear
SST = Michelin
RSI = Nokian

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od PoMa »

Kdo vyrábí pneu? Která značka pod koho patří?

Aurora jsou vyráběny koncernem Hankook
Austone jsou vyráběny koncernem Cooper
BF Goodrich jsou vyráběny koncernem Michelin
Barum jsou vyráběny koncernem Continental
Bridgestone jsou prémiovým produktem koncernu Bridgestone
CEAT jsou vyráběny koncernem Pirelli
Chengshan jsou vyráběny koncernem Cooper
Cooper jsou priémiové pneu koncernu Cooper
Debica jsou vyráběny koncernem Goodyear-Dunlop
Dunlop jsou vyráběny koncernem Goodyear-Dunlop
Falken jsou vyráběny koncernem OHTSU – Sumitomo
Firestone jsou vyráběny koncernem Bridgestone
Fulda jsou vyráběny v Německu koncernem Goodyear-Dunlop
Fulrun jsou vyráběny v Číně
General Graber jsou vyráběny koncernem Continental
Goodride jsou penumatiky vyráběné v Číně
Goodyear jsou prémiovým produktem koncernu Goodyear
Hankook jsou vyráběny koncernem Hankook
Kleber jsou vyráběny koncernem Michelin
Kumho jsou vyráběny koncernem Kumho
Ling Long jsou vyrobeny v Číně
Marshall jsou vyráběny koncernem Kumho
Master-steel jsou vyrobeny v továrnách značky Maxxis
Matador jsou vyráběny koncernem Continental
Maxxis jsou vyráběny koncernem Chengshin
Meteor jsou velmi kvalitním produktem koncernu Chengshin
Michelin jsou kvalitním prémiovým produktem koncernu Michelin
Milestone jsou pneumatiky vyrobené v Itálii
Nankang jsou pneumatiky vyrobené na Thaiwanu
Nexen jsou pneumatiky vyrobené v Koreji
Nokian jsou vyráběny koncernem Nokian ve Finsku
Pirelli jsou prémiovým produktem koncernu Pirelli
Regal jsou vyráběny koncernem Dunlop v JAR
Roadhog jsou vyráběny koncernem Continental
Sava jsou vyráběné koncernem Goodyear-Dunlop
Semperit jsou vyráběny koncernem Continental
Sumitomo jsou vyráběny koncernem v Japonsku
TOYO jsou vyrobeny koncernem TOYO v Japonsku
Traya jsou vyráběny koncernem Traya v Srbsku
Triangle jsou vyráběny koncernem Triangle Group v Číně
Tyfoon jsou vyráběny koncernem Continental
Uniroyal jsou vyráběny koncernem Continental
Vredestein jsou vyráběny koncernem v Nizozemsku
Wanli jsou vyráběny koncernem v Číně
Yokohama jsou vyráběny koncernem Yokohama

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Značení pneumatik a jejich použití

Příspěvek od PoMa »

Pomalu se hlásí zima a částečně se u nás změnily zákony o používání zimních pneu na silnicích a tak na rozdíl od zim minulých by měli být zimním obutím vybaveni všichni, jenž plánuji vyjet na silnice na sněhu, ledu atd.
Né každý se v pneumatikách vyzná a tak se některým hodí se o nich něco dočíst.

Celkem dost info o zimních pneu na jednom místě je uvedeno ZDE, kde je nahoře v záložkách rozumně rozděleno vše do podsekcí:

- Vlastnosti a údržba zimních pneumatik
- Jak vybrat zimní pneu
- Vyhlášky a předpisy
- Testy zimních pneumatik

Pravidlo 4x4

Při jízdě na zimních pneumatikách bychom měli dbát na jejich správné používání. Je vhodné vycházet z pravidla 4x4. Při dodržování těchto čtyř bodů se výrazně zvyšuje vaše bezpečnost:

- Používat stejné zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech.
- Mít minimální hloubku dezénu 4 mm (u automobilů do 3500 kg). Tato povinnost vyplývá i ze zákona. Více v sekci Vyhlášky a předpisy. Je důležité si uvědomit, že hloubka dezénu je nepřímo úměrná brzdné dráze automobilu.
- Nepoužívat pneumatiky starší čtyř let. Po této době může totiž docházet ke ztrátě vlastností materiálu, ze kterého je pneumatika vyrobena.
- Pneumatiky na autě používat 4 měsíce. To samozřejmě není jednoznačné, ale pouze orientační vymezení. Vždy záleží na povětrnostních podmínkách.
:idea: Krom vymezeného období použití a minimální výšky dezénu 4mm je samozřejmě zbytek pouze doporučením

Zdroj: pneu-kvalitně.cz


Jak správně skladovat pneu?
Pneumatiky skladujte v suché, chladné a tmavé místnosti.
"Teplota při skladování by měla být nižší než 25 °C, nejlepší je teplota pod 15 °C," radí renomovaný výrobce zimních pneumatik Nokian. "Kromě toho by měla být ve skladovací prostoře tma. Teploty při skladování vyšší než 25 °C a nižší než 0 °C mohou ovlivnit vlastnosti gumy a zkrátit životnost." Pneumatiky mohou poškodit také různé chemikálie: rozpouštědla, oleje. "Pneumatiky je třeba chránit před světlem, obzvláště před přímým slunečním zářením a před silným umělým světlem s vysokým UV," upozorňuje Nokian.
Obrázek

Odpovědět