Výměna spojky

r.v. 1993-1999 + facelift 1999-2002
Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Zdravím,
potřeboval bych vyměnit spojku u Seat Ibiza, r.v. 1994, 1.4i (44kw), stav motoru 107 000 km (zřejmě je ta spojka ještě původní). A nevím, co všechno vyměnit. Stačí jen spojková lamela nebo, když už v tom budu, tak mám vyměnit i talíř a ložisko? Popřípadě co ještě by bylo vhodné vyměnit?

A otázka číslo 2. Zvládnu to sám nebo je lepší to dát do servisu? Nikdy jsem to u žádného auta nedělal, ani neviděl.

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: Výměna spojky

Příspěvek od PoMa »

No spojka vydrží rozhodně více, než tebou uvedené kilometry (i dvojnásobek), ale dá se odrovnat stylem jízdy i po 20tisících km.
Když už měnit, tak celou spojkovou sadu (lamela, přítlačák, ložisko) z důvodu vyloučení následné demontáže, kdy se pak stejně většinou po pár km ozve spojkové ložisko. Pokud jsi to ještě nikdy nedělal, tak nedoporučuju se toho chytat sám, ale nevím jak moc zdatný jsi. Jinak máš tam nejspíš spojkové lanko se samostavem a to budeš muset vyměnit taky (stejně se co nevidět utrhne, je to jeho známá vlastnost). Spojkovou sadu doporučuju Sachs a naopak nedoporučuju Valeo.

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

No, auto jsme koupili s najetými 70 000 km po nějakém důchodci (takže o tom nevím, jak jezdil). Pak s tím jezdil taťka, který s tím najel do těch 107 000 km a teď to poslední měsíc trápím já. A jakožto čerstvý řidič tomu dávám asi docela zabrat no.

Jinak závada je prokluzování při prudším sešlápnutím plynu. Tak nevím, jestli nemůže být lamela jen mastná.

Spojka je se samostavem a zkoušeli jsme jí i ručně povolit - žádná změna

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: Výměna spojky

Příspěvek od PoMa »

Kdyby byla mastná, rychle by se opálila a opět by lamela zabírala. Navíc se nemá od čeho zamastit, gufero na klikovce a vstupní hřídeli převodovky povolí málokdy a měl bys mastný flek na spodku příruby mezi motorem/převodovkou. Jestli prokluzuje, má své za sebou a pomůže jedině výměna. Samostav bude už taky nepoužitelný, zvláště jestli bylo do něho zasahováno. Spojkový pedál zabírá až nahoře že?

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Přesně tak. Spojkový pedál zabírá břibližně ve 3/4 své délky. Takže díky moc za rady ;) Hned příští týden pádím do autekelly a pak si to skusím vyměnit :) Snad se to povede :) Ještě jednou díky ;)

lazi

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Ještě jeden dotaz. Je nějaká odlišnost mezi spojkou na Ibize z roku 94 a na Ibize z roku 96? Na stránkách některých auto prodejen je uvedeno [09/96-08/99] a jiný rok výroby tam nemají :(

Díky
Lazi


Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Pro motory 1.0, 1.3, 1.4 a 1.6 je průměr 190 mm
Pro diesel 1,9 je průměr 200 mm
A pro motory 1.8, 2.0 a TDI 1.9 je průměr 210 mm.

Ale já nevím, jestli nemůže být rozdíl mezi rokem 94 a 96 (například jiný počet zubů, vnitřních průměrů ložiska nebo něčeho jiného... nevím)

Uživatelský avatar
Jim
Příspěvky: 2501
Registrován: 04.02.2009, 20:10
Bydliště: Štatl
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna spojky

Příspěvek od Jim »

já mám rozkliklou 1.4 44kw

Detail
3000 158 001
Náhled
Popis: Spojková sada

průměr v mm:190 mm / počet zubů:24 / díly v seznamu: / do čísla karoserie:6K-T-284 000 / doba montaze (v hod.):4,00 hod /
Dodavatel: SACHS
4 640,00 CZK (5 568,00 CZK )
ks Objednat


Detail
3000 581 002

Popis: Spojková sada

průměr v mm:200 mm / počet zubů:24 / díly v seznamu: / cislo podvozku:6K-V-000 001 / doba montaze (v hod.):4,00 hod /
Dodavatel: SACHS
5 017,00 CZK (6 020,40 CZK )
ks Objednat

zdroje Ecat(elit)

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Já měl rozkliknutou spojkouvou lamelu Starline na tu samou motorizaci. Ale nakonec asi koupím z aukra kompletní sadu od SACHS ;)

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

Tak výměna spojky proběhla bez problémů :) Sice jen pár zatrhlých šroubů při sundavání výfukového potrubí, ale jinak v pohodě :) Pak nastal ještě malý problém při uchycení řadicí páky k převodovce, takže jsem se rozjížděl na 3, ale to už je taky v pořádku (oprava na minutu "práce" :D ) Takže všem moc děkuji za rady a v případě jakých koli dotazů je rád zodpovím ;)

Lazi

v.pavel
Příspěvky: 25
Registrován: 03.08.2010, 19:23

Re: Výměna spojky

Příspěvek od v.pavel »

Zdravím, čeká nás výměna spojky na bratrově ibize. Chtěl jsem se zeptat jestli není potřeba nějaký spešl klíč, nebo tak něco. Vím že na polosy je potřeba tisícihran M8, ale jestli tam není ještě nějaká jiná záludnost. Dál jsem se chtěl zeptat jak jsi vystředil lamemlu, jestli tam stačí strčit kus trubky, nebo jestli je na to potřeba nějaký přípravek.
Píšeš, že jsi sundaval výfukové potrubí. Musel jsi hýbat s motorem? Já jsem si myslel, že motor jen podložíme a schodíme převodovku. Můžeš prosím napsat jak jsi postupoval ty, popřípadě kdyby jsi měl nějaké foto z výměny byl bych vděčný.

Díky, Pavel.

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: Výměna spojky

Příspěvek od PoMa »

Záleží na jaké Ibize. Je rozdíl u 6K/6L.
Až vyndáš převodovku, ať ti nevypadne motor ze závěsu. Bude držet jen na jednom místě. Pokud je to TDi, přeji příjemný boj s místem. Navíc, pokud jsi spojku ještě nikdy neměnil, tak nedoporučuju dělat samému, ale raději někomu svěřit.

v.pavel
Příspěvky: 25
Registrován: 03.08.2010, 19:23

Re: Výměna spojky

Příspěvek od v.pavel »

Je to ibiza II (6K1) 1,4i (44kw) typ motoru APQ, rok 1999.

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: Výměna spojky

Příspěvek od PoMa »

Tak to jo, tam není celkem problém. Místa je tam dost. Jen možná po zpětném nasazení lanka nebude fungovat spojka (samostav se sekne), tak popřípadě počítej i s novým lankem - stejně rádo praská u pedálu, provedeš tedy nezbytnou údržbu jeho výměnou.

v.pavel
Příspěvky: 25
Registrován: 03.08.2010, 19:23

Re: Výměna spojky

Příspěvek od v.pavel »

S tím lankem to možná tak dopadne, zdá se mi že pedál jde docela ztuha, tak možná už bude asi taky načatý, tak uvidíme.
Nejdřív jsem si myslel že je to lankem, jednou za čas mu spojka nevypinala uplně, byla pořád trochu v záběru, ale vždycky se to samo spravilo. Jenže poslední dobou mu to dělá pořád a už se stim skoro nedá řadit, jen přes zuby. Mechanik tvrdí že je to na výměnu spojky že je prasklá pružina. Tak jsem zvědavej co tam na nás vykoukne až se to rozdělá.
Pavel.

Uživatelský avatar
lazi
Příspěvky: 175
Registrován: 04.06.2010, 23:08
Bydliště: Karlovy Vary / Chomutov

Re: Výměna spojky

Příspěvek od lazi »

No, já jsem spojku vyměňoval spodem (dírou v blatníku). Pokud bych to dělal podruhé, tak bych asi radši zvedal motor - asi by to vyšlo rychleji a hlavně pohodlněji). Jinak jsem používal vystřeďovací kolík (seděl tam na škodu 120 :D ). Společně s lamelou bych vyměnil také ložisko, které by mohlo časem rachtat, vyfoukal bych celý prostor vzduchem a asi i lanka jak říká PoMa (i když já je nevyměňoval)
Bohužel fotky nemám. Ale je to vesměs docela jednoduché... jen nic nervát přes sílu a nezapomenout si vytáhnout potřebné kablíky, aby jsi je nepřerval a zase nezapomenout vše vrátit na své místo ;)
Jinak ze zadu mezi převodovkou a blokem motoru jsou zašité tuším dva šrouby (asi 20 minut jsme je hledali :D )
Výfukové potrublí musíš sundat mezi parožím a vlnovcem (bránilo by v pohybu motoru ať už směrem ven - nahoru nebo dolu). Na výfuky si radši připrav rezervní šrouby a matky... budou vypálené, vyrezlé, zatuhlé a urveš je (u vlnovce jsem musel měnit všechny 3 - matky byly vypálené, a u paroží jsem utrhl jeden šroub - musel jsem vytáčer nový :( ) Jinak motor jsem nechával viset na jednom silentbloku a měl jsem ho podložený heverem (i tak ale pozor, aby nespadl)
Pokud ale nemáš dobře vybavenou dílnu, tak bych se do toho sám nevrhal. A další člověk navíc se taky dost hodí ;)
Jinak pak nezapomeň správně nasadit řadicí páku (aby jsi se pak jako já nemusel rozjížděšt na 3 :D )

v.pavel
Příspěvky: 25
Registrován: 03.08.2010, 19:23

Re: Výměna spojky

Příspěvek od v.pavel »

Podle ETKY je přitlačák přišroubovanej 12-ti hranýma šroubama. Nepamatuje si někdo jaká velikos tam je? Doma nemám 12-ti hraný ořechy(jen nějaký malý a ještě v palcích), tak abych věděl jakej koupit, nebo si aspoň někde pujčit. Celou sadu se mi asi nepodaří pujčit. Lidi co sem se jich ptal maj doma jen pár kousků a při mým štěstí budou mít všechny možný, jen né ten co potřebuju:-)
Díky, Pavel.

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: Výměna spojky

Příspěvek od PoMa »

jo je tam dvanáctihran, ale z hlavy ti velikost neřeknu, mám celou sadu (tam je šroub M7), možná napoví foto, ale tuším, že je to 12
Přílohy
DSC01541.JPG
DSC01541.JPG (133.21 KiB) Zobrazeno 16705 x

v.pavel
Příspěvky: 25
Registrován: 03.08.2010, 19:23

Re: Výměna spojky

Příspěvek od v.pavel »

Takže spojka už je vyměněná a ibiza řadí jak zamlada (pružiny v lamele byli rozsekaný, z jedný byl kus ulomenej). Nebylo na tom celkem nic složitýho. Dělali jsme to sice celej den, začli jsme dneska si v 11 a v 8 večer už to zase vrčelo. Nato že jsme to dělali prvně (a navíc venku na trávě), tak to nebylo nejhorsi. Trochu problem byl se starterem, nebo spíš s přístupem k němu. Navíc jsme auto měly na nájezdech takže bylo výš a tuplem k němu nebyl přístup, ale nakonec se podařilo.
Jinak vejfuk jsem sundávat nemusel a motor jsem si zavěsil na trámek, který jsem dal mezi blatníky. Přítlačák byl přišroubovanej 12-ti hranem 9mm, ale pasuje na něj klasický očko.
Vyměnili jsme celou spojku: lamelu, přítlačák, ložisko (to který tam bylo mělo už trochu vakl). Dávali jsme Sachs. Lanko jsme nechali původní. Místo vystřeďovacího kolíku jsem použil nástavec na golu. Do vybrání v setrváku sedl dobře a zbytek jsem omotal izolačkou na přesný průměr lamely (převodovka sedla hned na poprvé).
Všem díky za rady a přeju hodně štastných kolimetrů. Pavel.

Odpovědět